Kako preveriti, katero olje je primerno za motor vašega vozila? Ali je nujno upoštevati samo priporočila proizvajalca vozila in katera od ponujenih različic olja najbolj ustreza? To je le nekaj zanimivih vprašanj, na katera poskuša konkretno odgovoriti ta prispevek.
PRIPOROČILA PROIZVAJALCA VOZILA
Pri izbiri motornega olja za svoje vozilo se je najlažje posvetovati z navodili proizvajalca vozila. Če priročnik navaja več različic olja, se izbira v glavnem nanaša na delovne pogoje in podnebje, pri čemer opisanim pogojem sledi podrobnejša razlaga.
Pogoji uporabe
Pogoji uporabe vozila navadno ločijo med normalno in zahtevnejšo vožnjo. Medtem ko so vleka priklopnika, vožnja po zahtevnih terenih in profesionalne storitve (npr. taksiji, policija in dostavna vozila) očitni primeri težjih voznih pogojev, saj vključujejo pretežno mestno vožnjo (več kot 80 %), veliko kratkih razdalj in/ali veliko število "hladnih" zagonov motorja, mednje sodi tudi vožnja na nadmorski višini nad 1500 metrov.
Z vidika kakovosti mazanja je v težjih delovnih razmerah najbolje vzdrževati nižjo viskoznost.
Alternativno pa je višja stopnja viskoznosti primerna za običajne vozne razmere, zlasti če ne vozilo ne prevozi več kot 10.000 km na leto. Večina proizvajalcev vozil za normalne pogoje vožnje upošteva mešane pogoje vožnje (npr. v urbanih območjih in na avtocesti), večinoma po ravnem terenu, v območjih z zmernim podnebjem (brez velikih temperaturnih skrajnosti) in razmerah pretežno čistega zraka.
Zanimivo je, da posebna kategorija težkih voznih razmer vključuje dirkanje, vendar je treba upoštevati, da dirkalni/predelani motorji uporabljajo posebej izdelana sintetična olja (najpogosteje 5W-50 in 10W-60) z nekoliko drugačnim naborom aditivov.
Motorna olja za dirkalnike navadno niso primerna za osebna vozila.
Podnebje
Ena izmed osnovnih nalog motornega olja je ohranjanje toplotne stabilnosti, tako pri nizkih kot pri visokih temperaturah.
Nižja kot je viskoznost olja, lažje se pretaka pri nizkih temperaturah in hitreje doseže dele motorja, ki potrebujejo mazanje. Po drugi strani pa večja viskoznost pomeni boljšo stabilnost oljnega filma pri visokih delovnih temperaturah. Zato so sodobna motorna olja »večgradacijska«, kar pomeni, da združujejo obe lastnosti.
Viskozna gradacija je standard, ki ga predpisuje Združenje avtomobilskih inženirjev ali v angleščini Society of Automotive Engineers (krajše SAE). Na sprednji strani embalaže je nameščena nalepka o gradaciji – npr. 5W-30.
Prva številka označuje viskoznost olja pri -17,8°C, druga številka pa viskoznost pri 100°C.
Proizvajalci vozil poleg zasnove motorja upoštevajo tudi povprečne podnebne značilnosti celine, na kateri bo vozilo v uporabi, brez ekstremnih vrednosti. Tako se priporočila razlikujejo glede na to, ali živite v Skandinaviji ali na Bližnjem vzhodu.
Sodobni avtomobili imajo navadno eno primarno viskozno gradacijo, ki je običajno priporočena za temperaturno območje od -30 do +40 °C. Evropski proizvajalci vozil priporočajo predvsem olja z oznakami SAE 5W-30, 0W-30 in 0W-20.
Partnerstva s proizvajalci olj
Običajna praksa narekuje, da izdelovalci vozil in motorjev sklenejo partnerstva s proizvajalci olj, katerih izdelke uporabljajo za vse potrebne teste in prvo polnjenje, priporočajo pa jih tudi za uporabo v pooblaščenih servisnih centrih.
Proizvajalec motorja jamči le za olje, ki ga je uporabil sam. Po priporočilu serviserja ali če razumete standarde in odobritve proizvajalca, lahko po poteku garancije pri servisu vozila uporabite tudi olja drugih znamk, ki ustrezajo specifikaciji motorja.
Obstaja tudi programska oprema, ki na podlagi vnesenih podatkov o avtomobilu našteje ustrezna olja za izbran model vozila. Lub Advisor je naše spletno orodje, ki na podlagi specifikacije motorja priporoča olja TotalEnergies in ELF ter tekočine za skoraj vsakega proizvajalca motornih vozil ali strojev.
Poiščite pravi izdelek TotalEnergies ali ELF z orodjem Lub Advisor.
Ko smo že govorili o omenjenih standardih in odobritvah, si bomo v nadaljevanju ogledali najpomembnejše mednarodne specifikacije in odobritve proizvajalcev.
NASVETI ZA NAPREDNE UPORABNIKE
Čeprav klasifikacija SAE določa viskozno gradacijo olja, ne pove nič o njegovi kakovosti. Samo poznavanje vrste olja in viskozna gradacija ne bosta dovolj za pravilno izbiro. Zaradi tega so bili uvedeni standardi, ki sporočajo izmerjene kakovosti.
Odobritve proizvajalca in mednarodne specifikacije so navadno označene na hrbtni strani embalaže.
ACEA
Po podatkih Evropskega združenja avtomobilskih konstruktorjev ali v francoščini Association des Constructeurs Européens Automobiles (krajše ACEA) obstajajo naslednje klasifikacije motornih olj:
- ACEA A/B - poenotena oznaka za (A) bencinske motorje osebnih vozil in (B) dizelske motorje osebnih in lahkih dostavnih vozil: A1 / B1, A3 / B3, A3 / B4, A5 / B5.
- ACEA C - za motorje z izpušnim sistemom katalitičnega pretvornika: C1, C2, C3, C4.
- ACEA E - za dizelske motorje težkih tovornih vozil: E4, E6, E7, E9, od tega E6 in E9 za vozila s filtrom za nadzor onesnaževanja.
Po klasifikaciji ACEA številke za črkami kažejo na določen namen, ne nujno na raven zmogljivosti. Na primer, celotni razred C je zasnovan tako, da ohranja čistost filtra za trdne delce v dizelskih motorjih (DPF/FAP) in tristopenjskega katalizatorja (TWC).
API
API je kratica, ki predstavlja Ameriški naftni inštitut ali v angleščini The American Petroleum Institute. Klasifikacija API je razdeljena na dve osnovni skupini:
S - za bencinske motorje; črke, ki sledijo začetni črki "S", so razporejene po abecednem vrstnem redu in vsaka naslednja črka označuje višjo kakovost olja in izpolnjevanje vseh zahtev in specifikacij prejšnjih označb.
Trenutno je najvišja oznaka SN PLUS.*
C - za dizelske motorje; črke, ki sledijo začetni črki "C", so razporejene po abecednem vrstnem redu z dodatkom številke. Vsaka naslednja črka v abecedi in večje število označujeta višjo kakovost olja in izpolnjevanje vseh zahtev in specifikacij prejšnjih označb.
Trenutno je najvišja oznaka FA-4.*
ILSAC
Kratica za International Lubricant Specification Advisory Committee, ILSAC označuje združenje ameriških in japonskih proizvajalcev vozil, ki predpisuje minimalne standarde za doseganje zmogljivosti osebnih avtomobilov na bencinski pogon.
Temelji na kategorijah standarda API, določa pa tudi dodatne zahteve, povezane z zmogljivostmi, na primer prihranek pri porabi goriva.
ILSAC terminologija prinaša oznake GF-x, pri čemer x predstavlja številko.
Standard GF-5 se uporablja od oktobra 2010, naslednji (GF-6) pa bo predvidoma v uporabi od maja 2020.*
OEM-standardi
Nekateri evropski proizvajalci vozil (in motorjev) so uvedli lastne standarde kakovosti olja, saj ameriški standardi API niso bili v skladu s potrebami njihovih motorjev. Tem standardom rečemo OEM-standardi, kratica v sebi nosi besede Original Equipment Manufacturer.
Nekateri najbolj znani standardi OEM so:
- Volkswagen VW500 in VW505
- Mercedes Benz MB228 in MB229
- Renault RN0700, RN0710
* Aktualne novice na temo specifikacij lahko spremljate tukaj.
Vsekakor bodite pozorni na te oznake na embalaži motornega olja. Morda ne bodo navedene vse zgoraj predstavljene oznake, toda tiste, ki bodo, vam bodo dale dovolj informacij o združljivosti olja z motorjem vašega vozila. Primerjajte jih s priporočili v navodilih za uporabo, ki ste jih prejeli z avtomobilom. Če se oznake ujemajo, ste lahko prepričani, da je izbira ustrezna.
Ali so sintetična olja vedno prvo priporočilo?
Brez dvoma so sintetična motorna olja že desetletja najboljša izbira na trgu. Prednosti pred mineralnimi in polsintetičnimi olji so številne, začenši z lažjim hladnim zagonom, daljšimi intervali zamenjave in optimizacijo porabe goriva. Vendar to ne pomeni, da lahko sintetična olja vlijete v katerikoli motor. V starejših vrstah motorjev, ki delujejo z nižjim številom obratov, bi sintetično olje naredilo več škode kot koristi.
Katere vrste motorjev so primerne za sintetična, polsintetična in mineralna olja?
TotalEnergies vam nudi koristne nasvete in priporočila pri izbiri olja. Za vsa vprašanja, dvome, pa tudi predloge o temah, ki vas zanimajo, nam pišite.