Skip to content

Zavorne tekočine za avtomobile

Zavorna tekočina ali fluid je vrsta hidravlične tekočine, ki prenaša silo v zavornem sistemu vašega vozila. Zaradi nje se vaše vozilo ustavi, ko pritisnete na zavorni pedal.

Zavorne tekočine se v hidravličnih sistemih uporabljajo za zaustavitev vozil. 

Tako kot vse druge hidravlične tekočine tudi zavorna tekočina ni stisljiva. To pomeni, da se pritisk na zavorni pedal, ki se nahaja na enem koncu zavornega sistema, preko tekočine prenaša vzdolž celotnega sistema, vse do zavornih ploščic, ki so nameščene ob zavornih diskih in upočasnijo ali zaustavijo vozilo.

Prav zato je zavorna tekočina ključni sestavni del vašega vozila. Vse, kar poslabša kakovost te tekočine - na primer vlaga v zraku - bo zmanjšalo njeno zmogljivost, kar bi lahko privedlo do težav z ustavljanjem vozila.

 
Katere vrste zavornih tekočin obstajajo?

Zavorne tekočine, s katerimi se najpogosteje srečujete, so na sintetični osnovi in nosijo oznake DOT 3, DOT 4, DOT 5.1 in Class 6

Obstajajo tudi zavorne tekočine na osnovi silikona. Imajo oznako DOT 5, vendar jih večinoma uporabljajo vojaška vozila v ZDA.

Zelo redko lahko naletite na tekočine na mineralni osnovi, ki nosijo oznako DOT 3, tako imenovana LHM+ zelene barve, vendar so večinoma povezane z veliko starejšimi modeli vozil Citroen in Rolls Royce/Bentley.

 

Višja kot je številka poleg oznake DOT, višje je njeno vrelišče, kar je tudi najpomembnejša lastnost zavorne tekočine. Upoštevajte, da lahko zavorne tekočine svoje delo opravljajo ravno zato, ker niso stisljive. Ko pritisnete na tekočino v zaprtem sistemu, se ta ne stisne, ampak se premika z določeno silo. Toda to ne velja za paro (plin), ki se pod vplivom pritiska skrči.
 
Zato je zelo pomembno, da zavorna tekočina ostane v tekočem stanju, torej da ne zavre.

Ali se lahko zavorne tekočine mešajo med seboj?

Mineralnih in silikonskih zavornih tekočin nikoli ne smete mešati s tekočinami, ki niso na isti osnovi.

Po drugi strani pa se vse sintetične zavorne tekočine lahko medsebojno mešajo, vendar je treba upoštevati naslednje:

  • Dodajanje zavornih tekočin z nižjimi specifikacijami kakovostnejšim tekočinam z višjo specifikacijo zniža vrelišče in odpornost na vlago.
  • V nujnih primerih je najbolje dodati tekočino vrste DOT 4, saj večina vozil uporablja ta standard, hkrati pa bo njen vpliv najmanjši tudi v primeru, ko je v vozilu kakšna druga zavorna tekočina. V zadnjih letih so tekočine DOT 4 po značilnostih bolj podobne tekočinam DOT 5.1 kot DOT 3.
  • Če želite dodati zavorno tekočino višjega standarda, na primer DOT 5.1, v vozilo, kjer je priporočljiva tekočina DOT 3, to lahko storite, vendar strokovnjaki to odsvetujejo. V vsakem primeru se pred tem posvetujte s serviserjem vozila.

Kako pogosto je treba menjati zavorno tekočino?

Zavorna tekočina se zamenja skladno z navodili proizvajalca vozila. Tekočino DOT 3 se praviloma zamenja na dve do tri leta, DOT 4 na dve do štiri leta, DOT 5.1 in Class 6 pa vsake tri do pet let. Menjava se lahko opravi tudi prej, in sicer glede na stanje tekočine, predvsem vsebnost vode, ki jo ugotovi pooblaščeni servis.

Dejavnik, ki najbolj ogroža kakovost zavorne tekočine, je vlaga v zraku. Določena količina vlage zniža vrelišče in lahko povzroči tudi korozijo v zavornem sistemu. Sčasoma zavorna tekočina spremeni barvo od svetlo rumenkasto rjave v temno rjave odtenke.

Barva lahko kaže na neko nezdružljivost s tesnili in oksidacijo tekočine. Manj pogosto gre za povečano vsebnost vlage. Čeprav to ni glavni razlog za zamenjavo, je dovolj, da se obrnete na servis, ki bo ugotovil, ali je potrebna menjava. 

Sam postopek zamenjave zavorne tekočine je najbolje prepustiti strokovnjaku, saj zahteva posebno orodje, ki ga premorejo strokovne službe in avtomobilske delavnice. 

Kdaj je čas za menjavo motornega olja?

KLIKNITE ZA VEČ INFORMACIJ

Kako preveriti nivo zavorne tekočine?

Rezervoar z zavorno tekočino je običajno majhna, prosojna posoda, ki se nahaja v motornem prostoru. 

Zavorna tekočina ni tekočina, ki se jo enostavno dolije, vendar lahko vedno preverite nivo v nekaj preprostih korakih. Najprej parkirajte avto na ravni podlagi in pritisnite parkirno zavoro. Odprite pokrov motorja in poiščite rezervoar z zavorno tekočino.

Vizualno preverite, ali je raven tekočine blizu najvišje oznake (MAX). Če niste prepričani, da lahko jasno ločite tekočino od posode, posodo pretresite. Če je raven tekočine blizu najnižje meje (oznaka MIN), najverjetneje obstaja težava in morate obiskati serviserja.

Upamo, da vam je branje tega članka koristilo. Za vsa vprašanja, pomisleke in predloge tem, ki vas zanimajo, se obrnite na nas.