Menjalniški sistemi v vašem avtomobilu vključujejo veliko stikov med kovinskimi površinami, ki povzročajo povišano temperaturo in obrabo. Olje v menjalniku pomaga zaščititi gibljive dele z zmanjšanjem trenja in odvajanjem toplote. Občasni pregledi in menjava menjalniškega olja sodijo v t. i. osnovno vzdrževanje, ki podaljša življenjsko dobo vašega avtomobila, in je način, kako se izogniti dragim popravilom.
V bistvu obstajata dve vrsti olj za menjalnike: olja za ročni menjalnik (MTF) in olja za avtomatski menjalnik (ATF).
Olje za menjalnik rabi za mazanje in zaščito menjalniškega sklopa in mu omogoča dolgo življenjsko dobo.
Kakšen je namen olja za menjalnike?
Menjalniško olje je mazivo, ki se uporablja za menjalnike, diferenciale in na splošno celoten sistem prestav (prenos) vašega avtomobila ali tovornega vozila. Poleg tega, da olajša delovanje prenosnega sistema, menjalniško olje pomaga varovati njegove vitalne sestavne dele pred obrabo in poškodbami zaradi visokih temperatur.
Neustrezno mazanje lahko na pomembnih delih pogonskega sklopa povzroči zaribanje, korozijo, drgnjenje in mikro poškodbe. Vsaka taka degradacija pa negativno vpliva na zmogljivost vozila in vodi do dragih okvar.
Kako vem, katero olje za menjalnik lahko uporabim?
Te podatke preverite v navodilih za uporabo, ki jih je izdal proizvajalec vašega vozila. Specifikacije se lahko razlikujejo od avtomobila do avtomobila. Uporaba neustreznega olja za menjalnik lahko povzroči slabe zmogljivosti ali celo poškodbe notranjih komponent, zato je zelo pomembno uporabiti olje za menjalnik, ki ga priporoča proizvajalec vozila.
Ameriški naftni inštitut ali v angleščini The American Petroleum Institute razvršča menjalniška olja na podlagi skupnih lastnosti, na trgu pa najpogosteje najdemo olja z oznako GL-4 ali GL-5. Večina avtomobilov uporablja GL-4 menjalniška olja. Tovorna vozila, kot so tovornjaki in kombiji, prav tako pa tudi modificirani ali športni avtomobili, pa lahko zahtevajo menjalniška olja GL-5.
Ugotovite, katero olje za menjalnike je primerno za vaše vozilo s pomočjo Lub Advisor.
Kaj se zgodi, če olja v menjalniku ne zamenjate?
Če menjalniškega olja v predpisanem servisnem intervalu, ki ga priporoča proizvajalec, ne zamenjate, lahko to povzroči resno škodo na menjalniku in drugih prenosih. To pomeni tudi potencialno visoke stroške popravila in zamenjave delov.
Menjalniško olje sčasoma izgubi svoje lastnosti. Ročni menjalnik in drugi sistemi prenosa delujejo na principu velikega števila stikov med kovinskimi površinami. Naravno trenje obrabi te gibljive dele, kovinski delci pa se počasi kopičijo v menjalniškem olju. Ti dejavniki sčasoma vplivajo na kakovost mazanja in če menjalniškega olja v določenih časovnih intervalih ne boste izpraznili in ga zamenjali, bo to krajšalo življenjsko dobo sistema za prenos moči.
Olje v menjalniku je treba zagotovo zamenjati pri posegu v sklop menjalnika ali ob menjavi sklopke.
Kako pogosto je treba menjati olje v menjalniku?
Najprej se posvetujte z navodili proizvajalca vozila. Če avtomobil vozite v normalnih pogojih, pri modelih, opremljenih z avtomatskimi menjalniki olje navadno menjate vsakih 48.000 do 80.000 km (30.000 do 50.000 milj), medtem ko velja pri ročnih menjalnikih olje zamenjati med 96.000 in 160.000 km (60.000 do 100.000 milj).
Če avtomobil redno izpostavljate izjemnim obremenitvam, kot sta vleka prikolice, priklopnika ali vožnja v blatu, boste morda morali olje zamenjati na 24.000 km (15.000 milj).
V primeru ročnih menjalnikov je večina proizvajalcev že prešla na metodo »življenjske dobe«, kar pomeni, da olja ni treba menjati, vsekakor pa strokovnjaki priporočajo občasno preverjanje in dolivanje po potrebi.
Kaj kaže na potrebo po menjavi olja v menjalniku?
Bodite pozorni na to, kako se menjalnik obnaša, ko menjate prestave. Ali čutite zdrs ali slišite škrtanje? Neprijetni vonji, podobni kurjenju ali škrtanju, in piskajoč zvok so lahko znak, da morate zamenjati olje v menjalniku. Preverite tesnjenje, saj tudi odsotnost tesnjenja lahko kaže na onesnaženost olja. Če je olje v menjalniku v vašem avtomobilu postalo temne barve ali ima zrnato strukturo, je čas, da ga zamenjate. Nazadnje, če se na instrumentni plošči vozila prižge lučka »preverite delovanje motorja«, je to vedno znak, da nekaj pod pokrovom zahteva, da se čim prej odzovete.
TotalEnergies vam nudi koristne nasvete in priporočila pri izbiri olja. Za vsa vprašanja, dvome, pa tudi predloge o temah, ki vas zanimajo, nam pišite.