Motorno olje omogoča pravilno in varno delovanje motorja.
Motorno olje je ena od petih tekočin, ki ohranjajo vozilo pri življenju. Bistvenega pomena je za delovanje motorja in kakršnokoli pomanjkanje olja je lahko za vozilo usodno. Če motor deluje brez olja, se njegovi deli začno dotikati, kar vodi v hude poškodbe motorja, celo njegovo popolno uničenje.
Motorno olje čisti in maže notranje dele motorja, zmanjšuje trenje med gibljivimi deli in s tem njihovo obrabo ter preprečuje pregrevanje in korozijo. Z drugimi besedami, omogoča, da deli motorja gladko drsijo drug čez drugega.
Sčasoma motorno olje oksidira in izgubi mazalne lastnosti, zato je izjemno pomembno, da ga zamenjamo v priporočenih servisnih intervalih.
Kdaj je čas za menjavo motornega olja?
KAKO SPREMLJATI PORABO OLJA
Napredek v avtomobilski industriji je privedel do razvoja motorjev, ki porabijo vedno manj olja glede na število prevoženih kilometrov, tako da se pogosto zdi, da motor sploh ne porablja olja. Glede na svojo konstrukcijo pa vsak motor z notranjim zgorevanjem porabi več ali manj olja.
Medtem ko je bilo treba včasih olje zamenjati po 5.000 do 10.000 prevoženih kilometrih, se je pri novejših generacijah avtomobilov ta meja premaknila na 20.000 do 30.000 kilometrov in celo na 35.000 km. To je seveda odvisno od samega tipa motorja, vrste terena in pogojev, v katerih najpogosteje vozite, pa tudi vaših vozniških navad. Olje je priporočljivo zamenjati enkrat letno, ob servisu vozila, za vse druge primere pa je najbolje upoštevati priporočila proizvajalca.
Sodobni avtomobili na armaturni plošči izpišejo obvestilo, ko računalnik ugotovi, da je treba zamenjati motorno olje. Če zasveti rumena lučka, je to znak, da je nivo olja nizek in ga je treba dopolniti na zahtevano raven. Če zasveti rdeča lučka, ki opozarja na nizek pritisk olja, je treba avtomobil takoj varno zaustaviti in v motor doliti olje. Če po dolivanju olja lučka ugasne, lahko nadaljujete z vožnjo. V nasprotnem primeru je treba avtomobil čim prej prepreljati na strokovni avtoservis.
Količina olja v motorju
Nivo motornega olja naj bo med minimalno in maksimalno oznako na merilni palici, v idealnem primeru pa naj bo vedno bližje maksimumu, torej mora biti v motorju dovolj olja, da omogoča njegovo optimalno delovanje v vseh voznih razmerah. Ko količina olja pade na oznako MIN, je treba doliti olje do oznake MAX, in sicer postopoma, ne naenkrat, saj se bo pokazala drugačna raven olja glede na to, ali je motor vroč ali hladen, oziroma tega, ali je vozilo na ravni ali nagnjeni površini.
Kot smo že omenili, ima lahko vožnja z nivojem olja pod minimalno oznako nepopravljive posledice za vozilo. Nizek nivo olja v motorju lahko pomeni tudi, da olje nekje pušča ali izgoreva (na kar kaže modri dim iz izpušnega sistema). Če opazite, da je nivo olja padel nekoliko pod najnižjo vrednost, motorja ne obremenjujte in čim prej dolijte olje. Dolgotrajno delovanje motorja s (pre)nizkim nivojem olja (pod minimalno oznako) skrajša njegovo življenjsko dobo in povzroči poškodbe, ki so pogosto nepopravljive in zahtevajo zamenjavo celotnega motorja.
Kako izbrati motorno olje za vaš avtomobil?
Kaj če v motor vlijem preveč olja?
Po drugi strani pa tudi preveč motornega olja nikakor ni priporočljivo. Čeprav je mogoče tolerirati milimeter do dva nad oznako maksimalno, večja količina olja povzroči težave v motorju, ki poskuša iztisniti ta presežek, kar se običajno zgodi skozi oljna tesnila na ročični gredi, voznik čuti "zaviralni" odziv motorja in (še bolj) pritiska na plin, kar pa še poveča porabo goriva.
V praksi so možne tudi druge posledice:
- okvara katalizatorja,
- zamašitev filtra,
- nalaganje ogljika na bate in notranje elemente zgorevalne komore,
- povečana emisija izpušnih plinov pa tudi povečana količina strupenih snovi in s tem poslabšana kakovost izpušnih plinov,
- povečana poraba olja.
Glede na vse našteto, si velja zapomniti, da je dobro redno preverjati količino olja v motorju. Priporočljivo je tudi, da pred vsakim daljšim potovanjem zamenjate olje in oljni filter.
Pri menjavi olja je obvezna zamenjava filtra olja. Filter zbira vse nečistoče, ki bi brez njega prišle neposredno v olje. Vendar njegove filtrirne lastnosti sčasoma slabijo, prodiranje delcev in umazanije v motor pa lahko privede do obrabe kovinskih delov, a tudi do večje škode, ki jo lahko preprečite z enostavno redno menjavo filtra.
Zaradi vsega naštetega je bolje popolnoma zamenjati olje in oljni filter, kot pa ga samo dolivati.
KAKO SAMI ZAMENJATE OLJE IN FILTER
Poleg tega, da svetujemo redno vzdrževanje vozil v uglednih avtomobilskih servisih, ni odveč vedeti, kako zamenjati olje v motorju in oljni filter, če se znajdete v situaciji, ki od vas to zahteva. V ta namen boste potrebovali naslenje stvari:
- Nekaj, na čemer lahko ležite pod avtomobilom (na primer stara odeja)
- Rokavice in krpo za brisanje
- Ustrezen ključ (inbus) za odvijanje čepa za izpust olja,
- Ključ ali trak za odstranitev filtra olja,*
- Posodo za zbiranje olja.
*Pred menjavo olja preverite, ali imate na voljo oljni filter in katera orodja so potrebna za njegovo zamenjavo. Nekateri modeli avtomobilov v ta namen zahtevajo posebno orodje, ki ga imajo samo serviserji.
Mali servis lahko po potrebi opravite sami.
Postopek menjave olja
- Pomembno je, da je vozilo parkirano na ravni podlagi in da je motor ogret na 40 do 50 °C, da olje postane bolj tekoče. Ko motor ugasnete, počakajte 10 do 15 minut, da olje steče v ohišje motorja. Za lažje praznjenje olja odstranite pokrov za dolivanje olja, ki se nahaja pod pokrovom motorja. Naslednji korak zahteva, da se spustite pod avto in z inbusom ali ustreznim ključem odvijete vijak na bloku motorja in pustite, da olje popolnoma steče v posodo, ki ste jo za to predvideli.
- V tem času lahko oljni filter odstranite s pasom ali ključem ter navoj, v katerega je privit filter, očistite s krpo. V nekaterih avtomobilih se zamenja samo filtrirni vložek, torej se v staro ohišje vstavi nov vložek, v drugih pa se ohišje in vložek zamenjata v kompletu, saj tvorita nedeljivo celoto. Ne pozabite preveriti, da na navoju ni ostala stara tesnilna guma, ki jo je treba zamenjati z novo, ki ste jo dobili s filtrom. Namažite navoj filtra in gumico z novim oljem in ročno privijte novi filter, brez uporabe orodja.
- Pred privijanjem očistite navoj na čepu za izpust olja in površino čepa. Preverite tudi stanje bakrene podložke na čepu. Zamenjati jo je treba vsakih nekaj menjav olja, čeprav je priporočljiva tudi menjava med vsakim servisom. Ni vam treba preveč zategniti čepa – ko začutite, da je trdno zategnjen, ga obrnite za samo še eno četrtino ali manj.
- Zatem lahko olje napolnite v količini, ki jo priporoča proizvajalec. Počakajte, da se olje steče v motor in šele nato s očiščeno merilno palico preverite nivo olja. Zaženite motor in ga pustite delovati minuto. Naj vas ne zaskrbi, če se prižge lučka za tlak olja, se bo hitro ugasnila. Ko ugasnete motor, počakajte nekaj minut, da se olje ustali, in ponovno preverite nivo olja. Po potrebi dodajte še olja, ponovite postopek.
- Zbrano staro olje oddajte podjetjem, ki reciklirajo odpadna olja in maziva (lahko ga oddate tudi na bencinskem servisu).
- Prepričajte se, da na filtru ali čepu za izpust olja ne pušča olje. V naslednjih dneh preverite nivo olja in se prepričajte, da je vse v redu.
Na ta način ali ob rednem obisku servisa zamenjajte motorno olje (in ga ne samo dolivajte), kadarkoli je to potrebno. Če bo motor redno deležen čistega olja, boste s tem zagotovi dolgo življenjsko dobo svojega jeklenega konjička.
Ekipa TotalEnergies je na voljo za vsa vaša vprašanja in pomisleke glede izbire in zamenjave olja. Za vse ostale predloge in teme, ki vas zanimajo, nam pišite.